Over Ricardo Egido

Hij heeft een relaxte (en rustige!) fitnessruimte, waar je altijd terecht kunt. Hij helpt je persoonlijk op weg met zowel je training als voeding, en gaat knalhard met je aan de slag. Precies wat ik nodig had!
– Marcel Harteveld

 
Personal Trainer Amsterdam Ricardo Egido

Fotografie: Femmy Weijs

Waarom moeten mensen jouw als personal trainer nemen?

Ik ben hun vriend, coach en leraar, ik motiveer maar ik kan ook luisteren en heb goeie communicatieve vaardigheden! Mensen kiezen hun personal trainer op basis van verschillende factoren. Het is erg belangrijk om te kijken of wij iets gemeen hebben en hoe ik die persoon het beste kan helpen. Als er geen klik is dan houd het op. Mensen moeten bij elkaar passen. Ik hou bijvoorbeeld niet van opgevers, als je niet 200% wilt presteren dan zoek je maar iemand anders! Ik ben uit op een ding R.E.S.U.L.T.A.A.T.!

De mensen die bij mij trainen inspireren mij, hun verhaal hun achtergrond wie ze zijn en wat hebben wij gemeen om zo samen tot een oplossing te komen!Ricardo Egido / Personal Trainer Amsterdam

Ricardo Egido Personal Trainer Amsterdam krijgt 5 sterren op Google reviews



Waarom ben je personal trainer geworden?

Ik wil mensen helpen en ervoor te zorgen dat zij hun doelstellingen behalen! Voordat ik personal trainer was deed ik instructeurs werk. Ik merkte al snel dat ik veel meer wilde dan alleen maar schema’s maken en apparaten uitleggen. Ik verdiepte mij in de wereld van Functional trainingen, pakte mijn koffers en ging als personal trainer in Spanje werken. Ik kan mensen nu echt helpen en op het moment dat je ziet dat iemand zijn doelstellingen behaald dan geeft dat mij een goed gevoel!

Wat zijn nu belangrijke kwaliteiten die je als personal trainer moet hebben?

Je moet initiatief nemen en zorgen voor oplossingen. Mensen hebben een probleem en jij bent hun oplossing. Je moet verantwoordelijkheid nemen voor je werk en gunstige verbeteringen aanbrengen. Ze zorgen voor een stabiel en gezond bedrijf, en dat is wat je nodig hebt wil je mensen blijven helpen.

Wat is jou filosofie op gebied van personal training?

Mijn filosofie is: personal training is het aanleren van bewegingen waar het lichaam voor gemaakt is. Mensen leren omgaan met hun lichaam op een functionele manier zodat ze gezonder en fitter worden en waar ze in het dagelijks leven profijt van krijgen.


Personal Trainer Ricardo Egido werd geïnterviewd door Metro


Personal Trainer Amsterdam Ricardo Egido in Metro

Wie inspireert jou?

De mensen die bij mij trainen inspireren mij, hun verhaal hun achtergrond wie ze zijn en wat hebben wij gemeen om zo samen tot een oplossing te komen! Zij geven mij inspiratie.

Een voorbeeld van iemand die mij inspireert is Rakesh Maisuria. Rakesh kwam 2 jaar geleden bij mij binnen. Door kanker verloor hij 1 been. Toen hij tijdens een voetbal wedstrijd ten val kwam, ontwikkelde zich razendsnel een agressieve vorm van kanker in zijn been. Hij kreeg 2 opties, amputatie of … Rakesh heeft een enorm positieve instelling! Niks is onmogelijk en gaat altijd voor 100%!

Wij hebben een video gemaakt over Rakesh Maisuria, het resultaat zie je hiernaast.

om kennis te maken.


Rakesh Maisuria traint bij Personal Trainer Ricardo Egido


Wat is jouw werkwijze?

Vanuit gaan dat je weinig of geen train ervaring hebt is het belangrijk om te kijken naar hoe je beweegt en wat je lichaamshouding doet bij bepaalde beweegoefeningen. Daarnaast is de vraag hoe flexibel zijn je spieren, want dit kan ten koste gaan van je beweeg uitslag / range of motion. We nemen deze aspecten door in ons Dynamic Movements and Mobility Preparation waardoor je meer flexibiliteit / mobiliteit gaat krijgen wat weer belangrijk kan zijn voor bepaalde uitvoeringen binnen onze training denk bijvoorbeeld aan alle vormen van Squats en of Lunges. Deze basisoefeningen worden later beschreven onder wat wij noemen Primal Movements.

Ik kijk ook naar de twee energiesystemen (Aeroob en Anaeroob), wanneer en op welk moment verzuren je spieren (anaeroob) en hoe is je uithoudingsvermogen tijdens een duur (aeroob) of intervaltraining (Anaeroob). Daarnaast doen we een krachtmeting en kijken we ook hoe explosief je kunt bewegen tijdens sprint en wat voor invloed dit heeft op je mobiliteit, postuur en lichaamshouding. Dit alles doen we middels het Movement Patterns and Energy System Training. Dit onderdeel komt bij elke training terug.

 

Kun je Primal Movements verder uitleggen?

Dit oer-model van een optimale gezondheid is heel anders dan de typische gym-ganger die een sedentaire levensstijl heeft en nauwelijks zijn of haar lichaam kan bewegen tijdens oefeningen op de manier waarop natuur het bedoeld heeft. Als extreem voorbeeld, moet je denken aan iemand waarvan zijn biceps 2x groter zijn dan zijn kuitspieren door altijd maar arm oefeningen te trainen, of de fietser die niets anders doet dan alleen cycling, of de loper die alleen maar hardloopt.

Ons lichaam is een ongelooflijk complex web van onderling verbonden spieren, gewrichten, ligamenten, pezen, botten en andere weefsels en organen die synchroon en naadloos met elkaar werken. Als we slank en fit zijn werkt elke kubieke centimeter van ons lichaam met als doel om ons te helpen overleven.

Dus, als het lichaam zo met elkaar verbonden is en als eenheid werkt, waarom zouden we ons dan richten op slechts één spiergroep tijdens een training of activiteit? Het idee om te concentreren op slechts één spiergroep in een training is zeker niet efficiënt, noch is het atletische. Ik vind dat je je moet richten op bewegingspatronen en niet alleen spiergroepen.

Primals kun je verdelen in: Upper en Lower body en zien er als volgt uit: Lower part: Squats, Lunges en Step ups waar de focus op de onderkant van het lichaam ligt inclusief het core gedeelte. Upper part: de Press (Vertical en Horizontal) en de Pull (Vertical en Horizontal) met accent op het bovenlichaam.

Het zijn deze verschillende bewegingen die je in alle vormen van sport tegenkomt. Primals worden aangeduid in richtingen X, Y en de Z as. De as bepaald de richting van beweging. Bijvoorbeeld vanuit staand positie kun je dus door je knieën zakken een neerwaartse richting en / of omhoog springen opwaarts. maar je kunt ook naar voren stappen en of zijwaarts achterwaarts en of schuin opwaarts. Dit zie ik als de basis van beweging en waar het lichaam voor gemaakt is.Vanuit daar ontwikkel ik jou persoonlijk train programma.

Hetzelfde gaat ook op voor De Press wat staat voor het wegduwen van een object of bepaalde kracht als in een dumbbell of eigen lichaamsgewicht denk aan: Push Up, Bench Press, Shoulder presses of sport gerelateerd als het pasen van een bal zie bijv basketbal. En de Pull wat staat voor alle vormen van trek bewegingen zoals een Pull up Deadlift

Zowel als in basketbal of andere takken van sport werkt je bovenlichaam altijd samen met je onderlichaam je isoleert niks maar laat al je spieren samen werken. Zo zien wij ook onze trainingen! Niks wordt geïsoleerd maar leren wij jou spieren samen werken wat resulteert in een atletisch beweegapparaat wat vertaald kan worden in wensen als “ik wil fitter worden of meer energie krijgen. Maar ook “ik wil sterker worden en flexibeler etc.

Ik zie dit als de fundering voor het bouwen van een persoonlijk train programma. Deze verschillende beweegvormen staan aan de basis van een scala aan train oefeningen die ervoor gaan zorgen dat jij dus sterker, leniger, fitter, sneller en explosiever word in al je beweegvormen. Naarmate je dit steeds beter kunt uitvoeren worden de beweegvormen steeds complexer. Je merkt al snel dat je sterker word dat een van de eerste aspecten zijn die gaat opvallen tijden onze personal training sessies.

Bij elke training staat je uithoudingsvermogen centraal! Alle aspecten moeten getraind worden om van jou een geoliede fitness machine te maken. Na je Kracht workout staat je uithoudingsvermogen centraal. Hoe functioneer je na uitputting? Een intensief interval training na kracht training gaat ervoor zorgen dat je in korte tijd een goede uithoudingsvermogen zult ontwikkelen. De bewegingen binnen deze conditioning training bestaan altijd uit de Primal factoren die ik hier boven heb beschreven.

Vanaf dynamic movement prep tot aan conditioning zijn alle bewegingen / oefeningen welbewust geselecteerd met als doel elkaar te versterken / verbeteren. Elk oefening heeft een doel, een reden waarom hij uitgevoerd moet worden! Er word niks zomaar neergezet! Mijn doel is ook om jouw beter te maken en jou failures staan bij mij centraal om deze om te zetten in successen!

Dit alles houd ook in dat je coördinatie steeds beter word ge-fijntuned, deze zijn te onderscheiden in intra en inter musculaire coördinatie. Deze zijn verantwoordelijke voor talloze verbeteringen binnen de spieren wat resulteert in een betere techniek die ontstaat door training. Een betere techniek zorgt voor sterkere spieren en een meer stabielere houding. Het is het fundament voor ons compound train programma.

!

Whether you are totally out of shape and want to optimise where you are currently at, Ricardo has programmes to meet your goalsRakesh Maisuria
Meer testimonials

Mijn filosofie: Mensen leren omgaan met hun lichaam op een functionele manier zodat ze gezonder en fitter worden en waar ze in het dagelijks leven profijt van krijgen.
– Ricardo Egido


Ricardo Egido – Personal Trainer Amsterdam